MUNAKAHAT
A.
Pengertian Munakahat (Perkawinan)
Perkawinan ialah akad yang
menghalalkan di antara lelaki dengan perempuan hidup bersama dan menetapkan
tiap-tiap pihak dari pada mereka hak-hak dan tanggung jawab. Dalam arti kata
lain, suatu akad yang menghalalkan persetubuhan dengan sebab perkataan yang
mengandungi lafaz nikah, perkawinan dan sebagainya.
Berikut dinyatakan beberapa ayat Al-Quran
Al-Karim mengenai perkawinan dan tujuan-tujuan di syariatkannya.
Allah berfirman dalam surah An-Nisaa’
ayat 3,
وَإِنْ خِفْتُمْ
أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ
مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً
أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
Artinya :
“Dan
jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang
yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang
kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat
berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki.
Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya”.
Dari ayat tersebut di atas,
dapat diambil penjelasan bahawa seorang lelaki disuruh oleh Allah SWT untuk
berkahwin jika berkemampuan, sehingga kepada empat orang isteri dengan cara
berlaku adil terhadap mereka seperti mana yang ditentukan oleh syarak. Sebaliknya
jika bimbang tidak dapat berlaku adil maka berkawinlah dengan seorang sahaja.
Allah berfirman, Artinya :“Wahai
manusia ! Bertaqwalah kamu kepada Tuhanmu, yang telah menjadikan kamu dari satu
diri, dan dari padanya dijadikanNya serta dari keduanya Dia memperkembang
biakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Bertaqwalah kepada Allah yang kamu
telah bertanya tentang namaNya yang peliharalah keluargamu. Sesungguhnya Allah
Pengawas atas kamu.”
Di antara hadis Rasulullah SAW yang
menerangkan mengenai perkahwinan adalah sebagaimana berikut. artinya :
“Diriwayatkan dari Abdullah bin
Mas’ud katanya, Rasulullah SAW bersabda kepada kamu: Wahai kumpulan
anak-anak muda ! Barang siapa di antara kamu yang mampu berkahwin hendaklah
berkahwin. Kerana sesungguhnya perkahwinan itu menutup pandangan dan memelihara
kemaluan. Tetapi barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa
sebab yang demikian itu akan menahan nafsunya.”
Dijelaskan dalan hadis di atas
bahawa Rasulullah SAW memerintahkan umatnya yang mempunyai kemampuan dan
keupayaan supaya berkahwin, kerana perkahwinan merupakan tuntutan syariat
dan sunnah Nabi SAW. Antara faedah yang ketara di sini ialah
seseorang itu dapat menjauhkan diri dari perkara negatif atau perbuatan
keji yang dilarang oleh Allah SWT seperti berbuat zina dan sebagainya.
Sekiranya seseorang itu tidak mampu berkahwin hendaklah dia berpuasa itu dapat
mengekang nafsu syahwat.
Memandangkan kelengkapan ajaran
Islam dalam menjamin kesejahtaraan rumah tangga, keturunan dan keselamatan
umat, maka syariat Islam telah mengadakan beberapa peraturan hukum perkahwinan
agar manusia tidak akan tergelincir ke dalam kerosakan dan kehancuran kerana
sudah menjadi fardhu ain terhadap orang Islam dan mengaku dirinya Islam wajib
mempelajari hukum-hukum Allah termasuk hukum nikah cerai dan rujuk.
Perkawinan hendaklah diasaskan
kepada beberapa faktor penting untuk menjamin kebahagiaan antaranya ialah :
- Perkawinan diasaskan dengan rasa taqwa kepada Allah. Tanpa taqwa, dikewhatiri perkawinan itu tidak akan mencapai kepada matlamatnya, tambahan pula berkawin itu juga merupakan ibadat dan sunnah.
- Perkawinan hendaklah juga diasaskan kepada rasa Al Mawaddah dan Ar Rahman. Tanpa dua perkara ini perkahwinan akan hancur dan tinggallah cita-cita sahaja.
- Sesebuah rumah tangga juga perlu diasaskan kepada dasar hidup bersama secara yang baik dan diredhai Allah SWT. Maka itulah yang biasa disebut Al Mu’assarah Bi Al Maaruf.
- Perkawinan juga berasaskan kepada amanah dan tanggung jawab bukannya kehendak nafsu semata-mata. Suatu amanah hendaklah ditunaikan dengan sebaik-baiknya, sementara tanggung jawab dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas hati.
B. Hikmah
Perkawinan
Setiap ciptaan Allah SWT mempunyai
faedah dan hikmahnya yang tersendiri. Faedah dan hikmah tersebut boleh dilihat
dan difikir oleh akal manusia, hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya. Begitulah
juga dengan perkahwinan, mempunyai faedah dan seterusnya kepada masyarakat
Islam.
Di
antara faedah dan hikmahnya ialah :
- Supaya manusia itu hidup berpasangan menjadi suami isteri yang sah bagi mengatur dan membangunkan rumahtangga dengan janji-janji setia (akad nikah) sehidup semati.
- Supaya perhubungan lelaki dan wanita akan lebih bermakna lagi di sisi Allah dengan ikatan dan pertalian yang kukuh di mana tidak mudah putus atau diputuskan.
- Membangunkan masyarakat dari asas-asas rumah tangga yang damai dan berdisiplin.
- Supaya umat manusia berkembang biak bagi meramaikan dan memakmurkan bumi Allah yang luas ini.
- Supaya dapat melahirkan keturunan bangsa manusia yang diakui sah serta kekal pula dalam masyarakat dan negara.
- Supaya dapat menumpukan perasaan mahabbah, kasih sayang, tanggung jawab seorang suami kepada isteri, seorang bapa kepada anaknya, seorang datuk kepada cucunya dan seterusnya dari sebuah masyarakat kepada negara.
- Perkawinan membuka pintu rezeki serta nikmat hidup.
- Perkawinan memelihara agama, kesopanan, kehormatan dan kesihatan.
- Menyempurnakan naluri manusia bagi mendapat kepuasan nafsu dan keinginan syahwat serta menjauhkan diri dari gangguan godaan maksiat dan kezalinan yang amat dilarang oleh agama.
Pendek kata perkawinan adalah
peraturan dari Allah SWT yang diturunkan untuk kebaikan seluruh masyarakat
manusia bagi mencapai kebahagiaan umat dengan baik dan sempurna. Jika keadaan
rumah tangga itu kucar kacir dan tidak kukuh, maka keadaan umat itu juga turut
lemah dan sengsara akhirnya.
C. Hukum-Hukum Perkawinan
Hukum asal suatu perkawinan adalah
harus sahaja tetapi dalam pada itu berkemungkinan boleh berubah menjadi wajib,
sunat, haram dan makruh di mana sesuai dengan keadaan seseorang yang akan
menempuh perkahwinan.
Uraiannya
adalah seperti berikut :
- Perkawinan yang wajib.
Orang yang diwajibkan berkahwin ialah orang yang sanggup
untuk berkahwin, sedang ia khawatir terhadap dirinya akan melakukan perbuatan
zina.
- Perkawinan yang sunat
Orang yang disunatkan berkahwin ialah orang yang
mempunyai kesanggupan untuk berkahwin dan sanggup memelihara diri dari
kemungkinan melakukan perbuatan yang terlarang.
- Perkawinan yang haram
Orang yang diharamkan berkawin ialah orang yang mempunyai
kesanggupan untuk berkawin tetapi kalau ia berkawin diduga akan menimbulkan
kemudharatan terhadap pihak yang lain seperti orang gila, orang yang suka
membunuh atau mempunyai sifat-sifat yang dapat membahayakan pihak yang lain dan
sebagainya.
- Perkawinan yang makruh
Orang yang makruh hukumnya berkawin ialah orang yang
tidak mempunyai kesanggupan untuk berkawin (dibolehkan melakukan perkahwinan) tetapi
ia dikhawatiri tidak dapat mencapai tujuan perkahwinan. Oleh itu dianjurkan
sebaliknya ia tidak melakukan perkahwinan.
Demikian uraian hukum-hukum
perkahwinan yang boleh dijadikan panduan dan juga pengajaran yang baik kepada
sesiapa yang hendak berkawin.
D. Rukun Nikah Dan Syaratnya
Rukun
Nikah
Rukun adalah bagian dari sesuatu,
sedang sesuatu itu takkan ada tanpanya. Dengan demikian, rukun perkawinan
adalah ijab dan kabul yang muncul dari keduanya berupa ungkapan kata (shighah). Karena dari shighah
ini secara langsung akan menyebabkan timbulnya sisa rukun yang lain.
Ø Ijab: ucapan yang terlebih dahulu terucap dari
mulut salah satu kedua belah pihak untuk menunjukkan keinginannya membangun
ikatan.
Contohnya : “Aku nikahkan anak perempuan saya
bernama si Fulan binti …… dengan ……. dengan
mas kawin seperangkat sholat dan 30 juz dari mushaf Al-Qur’an”.
Ø Qabul: apa yang kemudian terucap dari pihak lain
yang menunjukkan kerelaan / kesepakatan / setuju atas apa yang tela siwajibkan
oleh pihak pertama.
Contoh Qabul :
Calon suami menjawab: “Saya terima nikah dan perjodohannya dengan diri
saya dengan mas kawin tersebut di depan”.
Dalam
menikah dalam ajaran agama islam ada aturan yang perlu dipatuhi oleh calon
mempelai serta keluarganya agar perkawinan yang dilakukan sah secara agama
sehingga mendapat ridho dari Allah SWT. Untuk itu mari kita pahami dengan
seksama aturan, rukun, pantangan dan persayaratan dalam suatu perkawinan.

Syarat-Syarat
Sah Perkawinan/Pernikahan
1. Mempelai
Laki-Laki / Pria
·
Agama
Islam
·
Tidak
dalam paksaan
·
Pria
/ laki-laki normal
·
Tidak
punya empat atau lebih istri
·
Tidak
dalam ibadah ihram haji atau umroh
·
Bukan
mahram calon istri
·
Yakin
bahwa calon istri halal untuk dinikahi
·
Cakap
hukum dan layak berumah tangga
·
Tidak
ada halangan perkawinan
2. Mempelai
Perempuan / Wanita
·
Beragama
Islam
·
Wanita
/ perempuan normal (bukan bencong/lesbian)
·
Bukan
mahram calon suami
·
Mengizinkan
wali untuk menikahkannya
·
Tidak
dalam masa iddah
·
Tidak
sedang bersuami
·
Belum
pernah li’an
·
Tidak
dalam ibadah ihram haji atau umrah
3. Syarat
Wali Mempelai Perempuan
·
Pria
beragama islam
·
Tidak
ada halangan atas perwaliannya
·
Punya
hak atas perwaliannya
4. Syarat
Bebas Halangan Perkawinan Bagi Kedua Mempelai
·
Tidak
ada hubungan darah terdekat (nasab)
·
Tidak
ada hubungan persusuan (radla’ah)
·
Tidak
ada hubungan persemendaan (mushaharah)
·
Tidak
Li’an
·
Si
pria punya istri kurang dari 4 orang dan dapat izin istrinya
·
Tidak
dalam ihram haji atau umrah
·
Tidak
berbeda agama
·
Tidak
talak ba’in kubra
·
Tidak
permaduan
·
Si
wanita tidak dalam masa iddah
·
Si
wanita tidak punya suami
5.
Syarat-Syarat Syah Bagi Saksi Pernikahan/Perkawinan
·
Pria
/ Laki-Laki
·
Berjumlah
dua orang
·
Sudah
dewasa / baligh
·
Mengerti
maksud dari akad nikah
·
Hadir
langsung pada acara akad nikah
6.
Syarat-Syarat/Persyaratan Akad Nikah Yang Syah :
·
Ada
ijab (penyerahan wali)
·
Ada
qabul (penerimaan calon suami)
·
Ijab
memakai kata nikah atau sinonim yang setara.
·
Ijab
dan kabul jelas, saling berkaitan, satu majelis, tidak dalam ihrom haji/umroh.
B. Rukun-Rukun
Pernikahan/Perkawinan Sah
·
Ada
calon mempelai pengantin pria dan wanita
·
Ada
wali pengantin perempuan
·
Ada
dua orang saksi pria dewasa
·
Ada
ijab (penyerahan wali pengantin wanita) dan ada qabul (penerimaan dari
pengantin pria)
C. Pantangan
/ Larangan-Larangan Dalam Pernikahan/Perkawinan
·
Ada
hubungan mahram antara calon mempelai pria dan wanita
·
Rukun
nikah tidak terpenuhi
·
Ada
yang murtad keluar dari agama islam
D. Menurut
Undang-Undang Perkawinan
·
Perkawinan/pernikahan
didasari persetujuan kedua calon mempelai.
·
Bagi
calon yang berusia di bawah 21 tahun harus punya izin orang tua atau wali yang.
·
masih
ada hubungan darah dalam garis keturunan lurus atau melalui putusan pengadilan.
·
Umur
atau usia minimal untuk menikah untuk pria/laki-laki berusia 19 tahun dan untuk
wanita/perempuan berumur paling tidak 16 tahun.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar